mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj219
mod_vvisit_counterW tym tygodniu219

We have: 6 guests online
Twój IP: 100.26.179.196
 , 
Dzisiaj jest: Sty 26, 2020

Reforma edukacji

Gabinety specjalistyczne

WOŚP

Poznaję z ciekawością - wybiorę świadomie - będę p
Spotkaniu z właścicielem zakładu mechanicznego PDF Drukuj Email

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_warsztat_IMG_1640.jpg8 kwietnia 2016r. w ramach innowacji pedagogicznej „Poznaję z ciekawością – wybieram świadomie – będę pracować z pasją”, autorstwa Pań Doroty Momot i Stanisławy Więcław, uczniowie klas V – VI uczestniczyli w spotkaniu z właścicielem zakładu mechanicznego Panem Mirosławem Momotem. Młodzi ludzie poznali zawody związane z naprawą samochodów: mechanik, lakiernik, blacharz. Dowiedzieli się, na czym polega specyfika ich pracy. Obejrzeli prezentację multimedialną o działalności  profesjonalnego  warsztatu samochodowego, a także wykonywali zadania praktyczne. Pan Momot przedstawił  również szczegółową ścieżkę edukacyjną, jaką należy przebyć, aby wykonywać te zawody. Uczniowie zadawali pytania, na które prowadzący udzielał szczegółowych informacji. Ciekawy sposób prezentacji tak zainteresował uczniów, że wielu z nich już dziś zadeklarowało chęć  kształcenia się w tych kierunkach.

 

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_warsztat_IMG_1641.jpg b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_warsztat_IMG_1642.jpg

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_warsztat_IMG_1650.jpg b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_warsztat_IMG_1647.jpg

 
Spotkanie z górnikiem PDF Drukuj Email

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_gornik_DSC00872.JPG4 grudnia 2015r. odbyło się spotkanie z panem Marianem Adamowiczem , który opowiedział nam o swojej długoletniej pracy górnika w kopalni Pniówek – Pawłowice. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób człowiek z Roztocza trafił na Śląsk, jaka była  ścieżka zawodowa naszego rozmówcy i na czym polegała jego praca. Cenną informacją było dla naszych uczniów to, że chcąc pracować w kopalni można ukończyć szkołę górniczą, ale nie tylko. W kopalniach potrzebni są również specjaliści takich zawodów jak: elektryk, geodeta,mechanik, hydraulik, ślusarz, ratownik, laborant.

Każdy kandydat do pracy pod ziemią musi mieć odpowiednie kwalifikacje, ale dodatkowo przejść pozytywnie odpowiednie badania lekarskie, testy psychologiczne i psychotechniczne i dodatkowe szkolenie pod ziemi,a. Praca ta jest bardzo niebezpieczna, dlatego każdy nowy pracownik  przez dwa lata pracuje jako praktykant, dopiero po tym czasie staje się samodzielnym pełnoprawnym pracownikiem.

 

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_gornik_DSC00864.JPG b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_gornik_DSC00874.JPG

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_gornik_DSC02243.JPG b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_gornik_DSC02248.JPG

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_gornik_DSC00870.JPG

 
Cudeńka w Fabryce Bombek Choinkowych! PDF Drukuj Email

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_bombkolandia_20151120_125546.jpg20 listopada 2015r. na wycieczce turystyczno – edukacyjnej, uczniowie naszej szkoły odbyli spotkanie z pracownikami fabryki ozdób świątecznych w Nowej Dębie. Uczestnicy zapoznali się z poszczególnymi etapami powstawania ozdób. Dowiedzieli się jakie predyspozycje powinni posiadać chętni przy produkcji. Wiemy już, że niezbędne są zdolności plastyczne przy ozdabianiu bombek i innych ozdób. Możemy również projektować upominki i ich wzornictwo, a jest to praca bardzo odpowiedzialna, gdyż fabryka ta swoje prace sprzedaje na całym świecie i wcale nie jest łatwo trafić w gust tak wielu klientów. Ważnym etapem wyrobów jest formowanie ze szkła różnych kształtów, które później są malowane. Jest to trudne, gdyż cała produkcja odbywa się ręcznie. Po obejrzeniu pracy na poszczególnych stanowiskach, uczniowie podziwiali szeroki asortyment zgromadzony i w sklepie i na wystawie. Następnie wzięli udział w warsztatach i własnoręcznie ozdabiali bombki, które dostali w prezencie. Na pamiątkę pobytu każdy uczestnik wycieczki otrzymał również bombkę ze swoim imieniem.

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_bombkolandia_20151120_124424.jpg b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_bombkolandia_20151120_123328_Burst01.jpg

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_bombkolandia_20151120_123712.jpg

 
Zwiedzanie Centrum Wikliniarstwa w Rudniku PDF Drukuj Email

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_wiklina_20151120_100326.jpg20 listopada 2015r. zwiedziliśmy Centrum Wikliniarstwa w Rudniku nad Sanem, w którym podziwialiśmy przede wszystkim wystawy wiklinowych wyrobów artystycznych jak i użytkowych oraz galerię malarstwa. Dowiedzieliśmy się, że jest to zagłębie wiklinowe, całe rodziny pracują przy uprawie i produkcji wikliny.  Poznaliśmy proces uprawy  i produkcji wyrobów wiklinowych codziennego użytku. Zaskoczeniem dla nas były prace – rzeźby z tego surowca. Uczniowie mogli sami spróbować swoich sił i zabawić się w wyplatacza, co okazało się naprawdę trudne. Na pożegnanie z Rudnikiem uczniowie zakupili sobie pamiątki wiklinowe.

 

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_wiklina_20151120_100523.jpg b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_wiklina_20151120_101539_Burst01.jpg

b_150_100_16777215_0___images_stories_2016_2017_innowacjadoroty_wiklina_20151120_101546.jpg

 
Poznaję z ciekawością – wybiorę świadomie – będę pracować z pasją - opis innowacji PDF Drukuj Email

Tytuł innowacji pedagogicznej: „Poznaję z ciekawością – wybiorę świadomie – będę pracować z pasją”

Autorki innowacji: Dorota Momot, Stanisława Więcław.

Typ innowacji: metodyczna.

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa im. Mieczysława Romanowskiego w Józefowie.

Zasięg: innowacją będą objęci uczniowie klas V w roku 2015/2016, klas VI w roku 2016/2017.

Czas realizacji: działania innowacyjne będą prowadzone przez 2 lata w roku szkolnym 2015/2016 i 2016/2017.

WSTĘP

Edukacja młodego człowieka to nie tylko wyposażanie go w nowe wiadomości i umiejętności ale również, a może przede wszystkim, rozwijanie jego zdolności, zainteresowań i pasji, poznanie i wzmacnianie słabych stron, doskonalenie mocnych. W okresie dzieciństwa każde z dzieci chce zostać strażakiem, lekarzem, piosenkarką itd. Zazwyczaj wybór przyszłego zawodu jest efektem przeczytanej książki, obejrzanego filmu lub fascynacji idolem. Z czasem młodzi ludzie przestają myśleć o przyszłym zawodzie. Decyzja „Kim będę w przyszłości?” zdaje się być bardzo odległa. A czas mija. Bardzo często uczniowie liceów dokonują wyboru dalszej szkoły w pospiechu, pod wpływem rodziców, kolegów, bo nadal nie wiedzą co chcieli by robić. Brak ukierunkowania z powodu nieznajomości tematu często kończy się tak, że  młody człowiek wkraczający w dorosłe, zawodowe życie nie jest zadowolony ze swojego wyboru. Podejmując pracę, w zawodzie, który nie spełnia jego oczekiwań, wykonuje go z przymusem, bez pasji i satysfakcji. Dlatego, aby uniknąć, a może, chociaż zminimalizować ten problem chcemy, aby uczniowie już w szkole podstawowej mogli poznać niektóre zawody bardziej dogłębnie, od tzw. „kuchni”, a nawet poprzez wcielanie się praktyczne w ich wykonywanie. Mieli szansę zastanowić się, czy to jest „to”, co chcieliby w przyszłości robić i czerpać z tego nie tylko pieniądze, ale też satysfakcję. Tak, więc ścieżka kariery zawodowej powinna być kształtowana od najmłodszych lat, aby uczniowie wiedzieli, na który przedmiot szkolny powinni zwrócić większą uwagę, bo być może będzie on potrzebny w realizacji marzeń „o tym jedynym” zawodzie. Mamy nadzieję, że poprzez wdrożenie tej innowacji uda nam się to uczynić. Naszym zdaniem niezależnie od etapu edukacyjnego powinna być podejmowana w szkole tematyka dotycząca poznawania zawodów. Rzadkością jest, aby już w szkole podstawowej prowadzane były zajęcia o tematyce zawodoznawczej, dlatego też ideą naszej innowacji jest uwrażliwienie uczniów na potrzebę właściwego zaplanowania przyszłości zawodowej już od najmłodszych lat.  Uczeń szkoły podstawowej mając szerszą wiedzę na temat wybranych zawodów, jest w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie, kim chciałby zostać w przyszłości.



Cele ogólne innowacji:

  • umożliwienie zdobycia przez uczniów wiadomości pod kątem orientacji zawodowej;

  • stworzenie możliwości oceny swoich predyspozycji do wykonywania danego zawodu;

  • zweryfikowanie swoich wyobrażeń o wymarzonym zawodzie.

 

Cele szczegółowe:

  • poznanie wybranych zawodów;

  • pozyskanie formacji o wykształceniu, umiejętnościach i predyspozycjach niezbędnych do wykonywania danego zawodu;

  • poznanie swoich predyspozycji zawodowych, zdolności i umiejętności;

  • uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych stron;

  • zweryfikowanie swoich wyobrażeń o wymarzonym zawodzie;

  • stwarzanie bezpośredniego kontaktu z ludźmi wykonującymi dany zawód;

  • kształtowanie umiejętności obserwacji, zadawania pytań;

  • kształtowanie umiejętności wykorzystywania tutoringu rówieśniczego;

  • kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia, wnioskowania.

 

OPIS INNOWACJI

Innowacja jest  doskonałym sposobem  na uświadomienie uczniom jak ważne jest planowanie swojej ścieżki edukacyjnej, zawodowej już będąc w szkole podstawowej. Ważne jest, aby uczniowie w przyszłości wykonywali zawód, który będzie ich pasją, z wykonywania którego będą czerpać przyjemność. Chcąc przygotować młodego człowieka do mądrego i przemyślanego wyboru przyszłego zawodu planujemy:

  1. przeprowadzenie warsztatów, poznanie swoich mocnych i słabych stron;

  2. poznanie wybranych przez uczniów zawodów – wyjazdy edukacyjne do zakładów pracy, przeprowadzanie wywiadów, rozmów, obserwacji;

  3. spotkania z ludźmi rożnych zawodów – zaproszenie do szkoły rodziców, absolwentów i inne osoby pracujące w różnych zawodach;

  4. opracowanie zbioru multimedialnego „Zawody, które znamy” - opracowanie zbiorku na płycie ( teksty, zdjęcia, filmy z realizowanych wyjazdów i spotkań), przekazanie zbiorku szkołom podstawowym gminy Józefów do wykorzystania na lekcjach;

  5. organizacja zajęć o zawodach dla uczniów klas I-III – uczniowie uczestniczący w innowacji zdobyte informacje o zawodach przekażą swoim młodszym kolegom, poprzez zastosowanie metody tutoringu rówieśniczego.

Nowatorstwem naszej innowacji będzie to, że uczniowie oprócz zajęć teoretycznych, w głównej mierze będą poznawać zawody „od podszewki”, poprzez wyjazdy edukacyjne, spotkania, wyjazdy do miejsc pracy i wcielanie się w przedstawicieli poznanych zawodów, jak również swoją wiedzę będą przekazywać młodszym kolegom prowadząc dla nich warsztaty. Zaplanowane działania będą realizowane w ramach godzin z wychowawcą, zajęć pozalekcyjnych i wycieczek.


EWALUACJA INNOWACJI

Ewaluacja innowacji będzie dokonywana na bieżąco poprzez dokumentowanie i gromadzenie zebranych informacji oraz:

  • przeprowadzenie warsztatów dla uczniów klas młodszych;

  • prowadzenie na stronie internetowej szkoły „Relacji zawodowców”, w której umieszczone zostaną informacje ze wszystkich działań;

  • opracowanie zbioru multimedialnego „Zawody, które znamy”, przekazanie go do szkół podstawowych gminy.

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 2

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Aby dowiedzie sie wicej privacy policy.

Akceptujesz pliki cookies tej witryny

EU Cookie Directive Module Information