Praktyka czyni mistrza
piątek, 27 listopada 2015 14:05
Drukuj

 

Wstęp.

Niniejsza innowacja jest innowacją metodyczną. Dotyczy zajęć języka angielskiego oraz zajęć języka polskiego, których adresatami są uczniowie klas III-VI Szkoły Podstawowej im. Mieczysława Romanowskiego w Józefowie.

Rozpoczęcie innowacji przewidywane jest na wrzesień 2015, a jej zakończenie w semestrze zimowym roku szkolnego 2015/2016. Realizację innowacji przewidziano podczas pracy z uczniami na lekcjach oraz samodzielnej pracy uczniów w domu.

W trakcie swojej pracy pedagogicznej zaobserwowałyśmy, iż uczniowie potrzebują więcej czasu na utrwalanie wymowy nowych słów. Bardzo często nie pamiętają ich wymowy, gdyż bywa tak, że między zajęciami jest zbyt długa przerwa, a w domu rodzice nie wiedzą jak te słowa się wymawia. Co więcej uczniowie mają również problemy z przyswojeniem sobie zasad ortografii języka ojczystego. Prace przez nich pisane są ciekawe i poprawne pod względem merytorycznym jednakże zawierają błędy ortograficzne decydujące o ocenie. Na sprawdzianie po klasie szóstej zła znajomość ortografii wpływa negatywnie na ilość punktów. Zajęcia innowacyjne „Praktyka czyni mistrza” opierać się będą na pracy na aplikacji Insta.Ling, która ma za zadanie służyć uczniom w systematycznym zdobywaniu wiedzy, przyswajaniu nowych słów, a co za tym idzie doskonaleniu umiejętności językowych oraz z zakresu języka polskiego w przyswajaniu zasad ortografii.

Cele i założenia:

Przyswajanie słownictwa jest podstawowym elementem nauki każdego języka obcego, a znajomość polskiej ortografii to obowiązek rodowitego Polaka. Dla wielu uczniów jest to najtrudniejszy element nauki, najżmudniejszy i wymagający najwięcej czasu.



Wielogodzinna nauka, nawet jeśli występują w niej przerwy, nie sprzyja osiąganiu dobrych wyników. A tymczasem właśnie tak uczy się zdecydowana większość uczniów, ucząc się cały wieczór poprzedzający lekcję czy sprawdzian. W efekcie większość świeżo wyuczonych słówek, czy reguł ortograficznych jest zapominana już kolejnego dnia.



Tymczasem można zmniejszyć nie tylko wysiłek związany z nauką, ale również potrzebny na nią czas, uzyskując przy tym znacznie lepsze efekty. Systematyczna praca po ok. 5 minut dziennie przez tydzień przynosi długofalowo znacznie lepsze efekty niż dwugodzinna sesja uczenia się. Problemem słabych wyników w nauce nie jest zatem niedostateczny czas, który uczeń poświęca na naukę, lecz nieefektywne nim zarządzanie. Podstawowym założeniem aplikacji Insta.Ling jest nakłonienie uczniów do krótkiej kilku minutowej ale systematycznej codziennej pracy. Nauka odbywa się w ciekawej i nienużącej formie quizu, w którym uczeń dopasowuje słówka, litery bądź frazy do zdania wyświetlonego na ekranie. Poziom trudności jest dostosowany indywidualnie do aktualnych umiejętności ucznia, dzięki czemu dziecko nie jest ani przytłoczone nadmiarem nowego materiału, ani nie traci czasu na powtórki słówek i zasad, które już świetnie zna. Uczeń rozpoczyna pracę z niewielkim zestawem nowych słówek do nauki. Gdy uczeń popełni błąd wyświetlana jest poprawna odpowiedź. W przypadku języka angielskiego aplikacja pozwala również na odsłuchanie wymowy każdego słowa, przygotowanej przez profesjonalnego lektora i dodatkowo uwzględnia więcej niż jedną prawidłową odpowiedź, pozwalając na stosowanie synonimów.

Pojedyncza sesja trwa od kilku do kilkunastu minut. Zarówno rodzice jak i nauczyciele mają wgląd w raporty z postępów dzieci. Raporty obejmują systematyczność pracy i stopień opanowania materiału. Dostęp do raportów pozwala rodzicom włączyć się w motywowanie dzieci do systematycznej pracy.

Cele ogólne:

  1. Zmotywowanie uczniów do systematycznej nauki.

  2. Wyposażenie uczniów w nowy zasób słów.

  3. Podnoszenie efektów nauczania i uczenia się.

  4. Zachęcenie do używania technologii informacyjnej.

  5. Rozwijanie umiejętności samooceny.

Cele szczegółowe:

JĘZYK ANGIELSKI

Uczniowie:

  1. Poznanie nowych słów w języku angielskim.

  2. Ćwiczenie wymowy słów poznanych na lekcji.

  3. Dokonanie samooceny swoich postępów w uczeniu się.

  4. Używanie telefonów i tabletów do uczenia się języka.

  5. Utrwalanie materiału leksykalnego przed sprawdzianem w ciekawy sposób.

  6. Kontakt z językiem angielskim każdego dnia.

JĘZYK POLSKI

Uczniowie:

  1. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów z zakresu ortografii.

  2. Osiągnięcie przez uczniów umiejętności i nawyku poprawnego zapisywania wyrazów, a także kontroli własnego tekstu.

  3. Wytworzenie pamięci wzrokowej i motorycznej wyrazów oraz nawyku samokontroli poprzez systematyczne ćwiczenia.

Formy pracy:

− praca indywidualna

Procedury osiągania celów:

W celu osiągnięcia zaplanowanych celów innowacji przewiduje się przede wszystkim korzystanie z aplikacji Insta.Ling w szkole podczas zajęć języka angielskiego i języka polskiego ale najbardziej w zaciszu domowym. Uczniowie mogą korzystać z aplikacji poprzez użycie telefonów, tabletów czy też komputerów stacjonarnych.



Treści nauczania:

Treści nauczania będą zgodne z obowiązującą podstawą programową. Uczniowie zdobędą wiedzę i utrwalą poznane słownictwo o następującej tematyce:

JĘZYK ANGIELSKI

  1. Człowiek (dane personalne, wygląd zewnętrzny, uczucia i emocje, zainteresowania)

  2. Dom (miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia)

  3. Szkoły (przedmioty nauczania, przybory szkolne)

  4. Praca (popularne zawody)

  5. Życie rodzinne i towarzyskie (członkowie rodziny, przyjaciele, koledzy, czynności dnia codziennego, formy spędzania czasu wolnego)

  6. Żywienie (posiłki, produkty spożywcze)

  7. Zakupy i usługi (nazwy sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie)

  8. Podróżowanie i turystyka (środki transportu, kierunki świata)

  9. Kultura (święta i obrzędy)

  10. Sport (popularne dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy)

  11. Zdrowie (samopoczucie, higiena osobista)

  12. Świat przyrody (pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz)

JĘZYK POLSKI

  1. Zasady ortograficzne w zakresie „ó, u, rz, ż, ch, h”, pisowni łącznej i rozłącznej, wielkiej i małej litery, pisowni „ji, ii, i”, wyrażeń przyimkowych.

  2. Umiejętność zastosowania poznanych zasad w praktyce.

  3. Poznanie nowych słów, wyjątków.

Ewaluacja

Ewaluacji innowacji dokona się na podstawie:

    1. Obserwacji systematyczności korzystania z aplikacji przez uczniów.

    2. Obserwacji postępów w nauce uczniów.







Justyna Rezler, Ewa Buczkowska, Dorota Momot, Elżbieta Kolaszyńska



 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Aby dowiedzie sie wicej privacy policy.

Akceptujesz pliki cookies tej witryny

EU Cookie Directive Module Information