Opis innowacji
środa, 08 października 2014 19:42
|
,, Zdejmij maskę – baw się razem z nami’’ to innowacja pedagogiczna przeznaczona dla uczniów klasy IIIa Szkoły Podstawowej im. Mieczysława Romanowskiego w Józefowie. Będzie realizowana w czasie zajęć pozalekcyjnych ( w ramach godzin z art.2,ust.2,pkt.2 KN ) w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Udział w zajęciach będzie dobrowolny.
Innowacja jest spójna z podstawą programową kształcenia ogólnego, w której czytamy, iż uczeń w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych powinien:
b) rozumieć umowne znaczenie rekwizytu i umieć posłużyć się nim w odgrywanej scence;
Wszystkie te treści zostały zawarte w proponowanej innowacji pedagogicznej. Dodatkowo poszerzono je o pojęcia związane z teatrem, możliwość tworzenia scenariuszy przedstawień i scenek, dekoracji, zaproszeń oraz przygotowanie przedstawień dla szerszej publiczności i wspólna, grupowa prezentacja przed publicznością. Sposób realizacji
- cyklicznie raz w tygodniu będą odbywały się zajęcia warsztatowe związane z teatrem ( wybór tekstów, opracowywanie scenariuszy, projektowanie dekoracji i strojów, ćwiczenia dykcyjne itd.);
- organizowane będą wyjazdy do teatrów, również wspólnie z rodzicami, między innymi do Teatru Amatorskiego w Biłgoraju – poznanie pracy aktora „na żywo”, oglądanie przedstawień, spotkania zakulisowe, poznanie „zabawy w aktorstwo” jako hobby również dla dorosłych;
- przygotowane inscenizacje, przedstawienia prezentowane będą w szkole, w zaprzyjaźnionym
Przedszkolu w Józefowie, dla osób niepełnosprawnych w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Józefowie, dla osób starszych z Domu Opieki ,, Gawra’’ w Długim Kącie – jako gra żywego aktora;
- przygotowane przedstawienia, inscenizacje i małe formy teatralne będą filmowane we współpracy z uczniami ze Szkolnego Koła Informatycznego i udostępnione w formie elektronicznej zaprzyjaźnionym przedszkolom i oddziałom przedszkolnym, a także on-line na stronie internetowej szkoły;
- utworzenie klasowego archiwum filmowego „Filmoteka z życia klasowego teatru’’-
oglądanie filmów na spotkaniach integracyjnych z rodzicami.
Cele innowacji
- poszerzenie wiedzy na temat teatru,
- rozwijanie zdolności poznawczych i zainteresowań umożliwiających rzetelne poznanie
świata,
- przygotowanie do odbioru różnych form sztuki,
- zintegrowanie zespołu, stworzenie atmosfery akceptacji i zaufania, rozwijanie umiejętności
pracy w zespole i odpowiedzialności,
- pobudzanie do działań artystycznych, dostarczanie przeżyć emocjonalnych i estetycznych, umożliwienie prezentacji własnych dokonań, przygotowanie do udziału w wystąpieniach teatralnych.
- rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz umiejętności wyrażania własnych przeżyć za pomocą różnych form ekspresji,
- rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności koncentracji,
- pobudzanie uczniów do działań artystycznych ( rozwijanie zdolności literackich, aktorskich, recytatorskich, plastycznych, tanecznych ),
- wyzwalanie w uczniach kreatywności poprzez wykonywanie prac plastycznych, udział w grach dramowych, inscenizacjach, przedstawieniach teatralnych,
- rozwijanie umiejętności poprawnej wymowy, właściwej modulacji głosu, jego siły poprzez ćwiczenia dykcji, oddechowe,
- kształcenie pamięci mechanicznej i logicznej,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- wyrażanie uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, mimikę i ruch,
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak życzliwość, otwartość, szacunek
dla pracy innych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i poczucia wartości wynikającej z przynależności do zespołu,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole, odpowiedzialności, rzetelności oraz integracji zespołu klasowego,
- nabywanie swobody i otwartości w kontaktach z ludźmi, przezwyciężanie nieśmiałości,
- budzenie potrzeb aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Metody i formy
- wycieczki, spotkania i warsztaty z rodzicami,
Efekty innowacji
Zakłada się, że w wyniku prawidłowej i systematycznej realizacji innowacji uczeń będzie:
- zgodnie współpracować w grupie, wykazywać postawę koleżeńskiej życzliwości, tworzyć
atmosferę zaufania i bezpieczeństwa,
- odpowiedzialny za swoje słowa, czyny, zachowania, - radzić sobie z sukcesem i porażką,
- śmiało i zgodnie z ustalonymi zasadami wyrażać swoje myśli,
- systematycznie nabywać umiejętność rozwiązywania problemów i sytuacji konfliktowych
bez stosowania przemocy i agresji ,
- nawiązywać pozytywne relacje z kolegami z klasy,
- tolerować inność kolegów; liczyć się z ich potrzebami i oczekiwaniami,
- interesować się problemami kolegów, spieszyć im z pomocą w razie potrzeby,
- prezentować się, bez stresu, przed szerszą publicznością,
- aktywnie uczestniczyć w inscenizacjach i teatrzykach organizowanych na terenie klasy, szkoły
i poza nią.
- znać podstawowe pojęcia związane z teatrem,
- wypowiadać się jasno, wyraźnie, starannie w rozwiniętej, uporządkowanej logicznie formie
na temat własnych przeżyć, przedstawień teatralnych, inscenizacji.
- określić nastrój utworu, wskaże fragmenty zabawne, humorystyczne, smutne, wzruszające,
- odróżnić w utworze postacie rzeczywiste od fantastycznych,
- wyodrębnić kolejne zdarzenia, wskaże głównego bohatera i miejsce akcji,
- odczytać informację przekazaną gestem, mimiką, układem tanecznym, grą aktorów; nastroju zaakcentowanego dekoracją, strojem, charakteryzacją aktorów; dynamika i przebieg akcji przedstawionej w filmie, w sztuce teatralnej, teatrzyku kukiełkowym,
- wygłaszać z pamięci wiersze i fragmenty prozy,
- słuchać uważnie, starać się zrozumieć, co przekazuje bezpośredni rozmówca,
- odtworzyć wysłuchaną treść z zachowaniem jej sensu,
- czytać głośno, płynnie, wyraziście słowa, wyrazy, fragmenty tekstu, krótki tekst z respektowaniem znaków przystankowych,
- chętnie sięgać po książki i czasopisma dziecięce, ujawniać zainteresowania czytelnicze,
-odczytać i wyrazić stany wewnętrzne za pomocą mimiki twarzy: niepokój, ból, gniew, zakłopotanie, smutek, zadowolenie itp.,
- przedstawić ruchem jakieś wydarzenie, powiedzenie, przysłowie, przedmiot, itp.,
- rozumieć wymowę ciszy,
- odbierać nastrój wyrażony muzyką,
- umieć przekazywać swoje myśli i uczucia w formie dramy.
EWALUACJA Ewaluacja innowacji pedagogicznej ,, Zdejmij maskę – baw się z nami’’ dokonywana będzie na bieżąco poprzez obserwację i analizę zachowań dzieci i rozmowy z rodzicami. Relacja z realizowanych działań będzie umieszczana na stronie internetowej szkoły. Utworzone zostanie klasowe archiwum filmowe „Filmoteka z życia klasowego teatru’’, które, za zgodą małych aktorów i ich rodziców, zostanie przekazane do zaprzyjaźnionych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych jako pomoc do wykorzystania w codziennej pracy.
Innowację realizuje Pani Małgorzata Hołys-Szado. |